Reikien paik­kaa­mi­ses­ta en­nal­taeh­käi­se­vään suun ter­vey­den­huol­toon – Veli-Matti Peltolan mielipidekirjoitus 27.11.2017

Kempeleen terveyskeskus ja sen suun terveydenhuolto kerää usein kiitosta kuntalaisilta eikä turhaan: henkilöstö on ammattitaitoista ja palvelun laatu korkeaa.

Ongelmaksi kuitenkin nousee kiireettömän hammashoidon saatavuus. Aikuisen ja perusterveen ihmisen pääseminen hammaslääkäriin vie jopa 3–4 kuukautta ajanvarauksesta.

Jos kiireetöntä ajanvarausta joudutaan siirtämään eteenpäin, kun alkuperäinen ajankohta ei onnistu, joustamaton ajanvaraus muodostuu ongelmaksi. Tällöin hammashoitoon pääseminen lykkäytyy taas tulevaisuuteen ja edessä voi olla tilanne, jossa kuntalaisen hammashoitoon ohjautuminen tapahtuu liian myöhään ja edessä on toimenpiteitä, jotka olisi ennaltaehkäisevällä työllä voitu välttää.

Toki ihmisen omaa vastuuta terveydestään ei voi sivuuttaa, mutta pitkät jonotusajat kiireettömään suun terveydenhuoltoon aiheuttavat päänvaivaa varsinkin ruuhkavuosiaan eläville työikäisille kuntalaisille: monille kiireisen työpäivän keskellä voi olla palaverin siirtoa helpompaa siirtää kiireetöntä hammashoitoa taas eteenpäin.
Ongelma ei ole pelkästään yksilön, vaan vastaan voi tulla esimerkiksi tilanne, jossa ei-kiireellistä hoitoa tarvitseva hammas päätetään paikata useamman kuukauden päästä. Tällä välillä hammas voi alkaa oireilemaan, jolloin asiakas hakeutuu särkypäivytystykseen ja hänelle tehdään väliaikainen paikka.

Lopullinen paikkaus tehdään alunperin suunniteltuna päivänä kuukausien päästä. Näin asiakas on käynyt kaksi kertaa hoitamassa hampaitaan kun mahdollisesti lyhyemmällä jonotuksella hammashoitoon olisi riittänyt yksi käyntikerta.

Resurssipula voi siis johtaa tilanteeseen, jossa hammashuollosta tulee sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta kallista. Nettipalstoilla voi lukea myös jonotilanteen aiheuttamasta lieveilmiöstä, jossa asiakkaat kertovat liioittelevan omat oireensa, jotta saisivat särkypäivystysajan ja pääsisivät nopeammin hoitoon.

Kempeleen tulee varmistaa, että kuntalaisilla on mahdollisuus päästä kiireettömään ja ennaltaehkäisevään hammashoitoon omassa kunnassa ja se, että jonot pystytään pitämään lyhyinä. Myös digitalisaation hyödyntämistä tulee kehittää ajanvarausjärjestelmässä ja varmistettava työssäkäyvien kuntalaisten mahdollisuus saada hoitoa mahdollisimman helposti työaikoihin sovittaen.

Toivottavasti tulevaisuudessa sote-uudistuksen myötä saavutettaisiin leveämmät hartiat myös suun terveydenhoitoon ja mahdollistetaan asiakkaan suurempi valinnanvapaus. Näin voitaisiin saavuttaa parempaa suun terveyttä ei pelkästään Kempeleläisille vaan kaikille suomalaisille!

Veli-Matti Peltola

varapuheenjohtaja